Serendipiteit verdwijnt?

Google heeft (of had) het doel om gebruikers van hun zoekmachine zo snel mogelijk, zo relevant mogelijke informatie te bieden gerelateerd aan hun zoekopdracht.

Websites (goede althans) hebben vaak als doel om bezoekers zo snel mogelijk, zo relevant mogelijke informatie te bieden.

Mobiele apps hebben als doel om gebruikers zo snel mogelijk gebruik te kunnen laten maken van de dienst of om zo snel mogelijk relevante informatie te bieden.

Retargeting activiteiten en andere cookies die het online gedrag meten, maar ook TV commercials op basis van gedrag of interesses (toekomst?), hebben als doel mensen te confronteren met aanbiedingen, acties etc. gericht op gedrag of interessegebied.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, al deze voorbeelden hebben met elkaar gemeen dat het de serendipiteit flink doet afnemen en dat baart mij, als serendipiteit fan, zorgen.

Wat is serendipiteit?

De term serendipity (met de klemtoon op di) is oorspronkelijk afkomstig van de Engelse schrijver Horace Walpole (1717-1797) en wordt gedefinieerd als ‘het door toeval en schranderheid ontdekken van dingen waar niet naar gezocht wordt’.

Walpole baseerde zich op een oud sprookje over drie prinsen van Serendib (de oude Perzische naam voor Ceylon of Sri Lanka). Door hun vader verbannen omdat ze weigerden hem na hun elitaire opvoeding op te volgen, ondernamen ze een wereldreis. Tijdens deze reis ontdekten ze door toeval en scherpzinnigheid zaken waar ze niet naar zochten. Serendipiteit wordt in het Nederlands ook wel serendipitisme genoemd.

Serendipiteit terug in zoekmachine Google?

Doordat steeds meer mensen het algoritme van Google door beginnen te krijgen en daarop inspelen komt het steeds vaker voor dat er websites naar boven komen in de zoekresultaten die helemaal niet zo relevant zijn aan de zoekopdracht, maar wel erg interessant kunnen zijn.

Die serendipiteit binnen de Google zoekmachine is een bijkomstigheid die ik wel kan waarderen, er komen helaas ook vaak genoeg irrelevante, nietszeggende websites naar boven die er enkel en alleen op gericht zijn om hoge rankings te scoren.

Cookies op basis van online gedrag verstoren serendipiteit

Cookies die het online gedrag meten van surfers bieden voordelen die ook gelijk nadelig zijn. Makkelijkste en meest herkenbare voorbeeld zijn natuurlijk de retargeting acties van Zalando. Op basis van eerder bekeken producten worden er op websites van derden advertenties getoond met diezelfde producten van Zalando.

Ik wil ook wel eens getarget worden met schoenen die ik nog niet kende, maar wel erg mooi vind…

Hoe denkt de rest daarover? Een reactie achterlaten kan onderaan.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren - geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

2 Reacties op "Serendipiteit verdwijnt?"

  • Jos Vroon reageert:

Reageer op "Serendipiteit verdwijnt?"