Canonical tag: oplossing voor duplicate content
Nog altijd hebben veel webwinkels te maken met ‘duplicate content’ in hun URL’s doordat er een filter of sorteerfunctie aanwezig is. Duplicate content is niet bevorderlijk voor de SEO strategie. Om duplicate content op te lossen kun je gebruik maken van de ‘canonical tag’.
Duplicate content
Op een landingspagina van bijvoorbeeld ‘Gelukspoppetjes’ op decoratie webwinkel DekoKado.nl zijn de producten te sorteren op positie, naam en prijs.
De originele URL is: http://www.dekokado.nl/gelukspoppetjes.html
De URL met sortering op positie geeft:
http://www.dekokado.nl/gelukspoppetjes.html?dir=asc&order=position
De URL met sortering op naam geeft:
http://www.dekokado.nl/gelukspoppetjes.html?dir=asc&order=name
De URL met sortering op prijs geeft:
http://www.dekokado.nl/gelukspoppetjes.html?dir=asc&order=price
Totaal zijn dat dus vier verschillende URL’s voor identieke content (inhoud). In SEO-termen heet dit ‘duplicate content’, in dit geval met betrekking tot URL’s. De pagina is op vier verschillende manieren te bereiken en dat geeft problemen voor een zoekmachine.
SEO probleem
Duplicate content geeft problemen voor een zoekmachine. Het probleem is enerzijds dat zoekmachines één variant kiezen en de andere pagina’s ‘laten vallen’. Anderzijds wordt de PageRank waarde verdeeld over meerdere pagina’s, terwijl je dit wilt concentreren; als de PageRank waarde verdeeld moet worden over meerdere pagina’s, zal de waarde minder krachtig zijn dan wanneer de PageRank waarde geconcentreerd is op een pagina.
Een sorteerfunctie of een filter op een pagina is wel degelijk handig voor gebruikers en deze functies hoeven dan ook zeker niet verwijderd te worden.
Canonical tag
Een goede oplossing voor duplicate content is de canonical tag. Google en andere zoekmachines (Bing) hebben een paar jaar geleden het ‘Canonical Link Element’ geïntroduceerd. Het Canonical Link Element is een HTML-element waarin je specificeert wat de originele variant van een pagina is.
De canonical tag plaats je op de pagina’s met bijvoorbeeld sortering op positie, naam en prijs. De canonical tag krijgt de URL mee van de originele variant van de pagina. In mijn voorbeeld is dat: http://www.dekokado.nl/gelukspoppetjes.html
De canonical tag wordt in de <head> sectie van de HTML code geplaatst. Dit ziet er als volgt uit:
<link rel=”canonical” href=”http://www.dekokado.nl/gelukspoppetjes.html” />
Met deze canonical tag verwijzing wordt aan de zoekmachines duidelijk gemaakt wat de originele variant van de dubbele pagina is. Zoekmachines/webcrawlers zien dit en zullen alle PageRank waarde aan de originele pagina toekennen en altijd de originele pagina in de zoekresultaten laten terugkomen.
Het duplicate content probleem met betrekking tot URL’s is hiermee opgelost. Zorg er ook voor dat duplicate content in de vorm van gekopieerde productomschrijvingen, gekopieerde Meta Titles etc. te allen tijde vermeden wordt. Dit is een doodsteek voor zoekmachine optimalisatie, zeker na Google’s Panda Update.
Canonical tags binnen Magento webwinkel
Mijn decoratie webwinkel voorbeeld maakt gebruik van open source webwinkel software Magento. Momenteel de populairste webwinkel software ter wereld en zeker niet onterecht. Vanaf Magento versie 1.4 zit er een standaard canonical tag functie ingebakken in de software, waardoor het toevoegen van canonical tags automatisch gaat.
Te activeren in het Magento beheer onder Systeem -> Configuratie -> Catalogus:
Onderstaande video van Matt Cutts, hoofd van Google’s Webspam team, geeft meer informatie over het Canonical Link Element.
Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.