Conversie verhogen middels call-to-action

Zo nu en dan spreek ik webmasters die trots vertellen dat hun website zoveel unieke bezoekers per dag kent. Dat is een goede uitgangspositie zeg ik dan, maar vervolgens vraag ik wat het conversiepercentage van de website is. Helaas moet de webmaster mij het antwoord dan vaak schuldig blijven. Soms zelfs vragen ze wat ik daarmee bedoel.

Een simpele vergelijking maakt het geheel duidelijk. Wat heeft u als webmaster liever?

  • Optie 1: 500 unieke bezoekers per maand waarvan 50 bezoekers een conversie genereren (conversiepercentage van 10%).
  • Optie 2: 1500 unieke bezoekers per maand waarvan 50 bezoekers een conversie genereren (conversiepercentage van 3,3%).

Wanneer optie 1 wat meer aan zoekmachine optimalistie gaat doen en hierdoor ook 1500 unieke bezoekers per maand gaat aantrekken en het conversiepercentage 10% blijft, zal dit resulteren in 150 bezoekers die een conversie genereren…

We kunnen concluderen dat bezoekers en conversie afhankelijk van elkaar zijn. Aan alleen bezoekers heeft een webmaster niks, maar zonder bezoekers geen conversie.

Conversie verhogen

Conversie is een belangrijke factor, dat moge duidelijk zijn. Maar hoe is het conversiepercentage te verhogen? Vraag jezelf eerst af wat het doel is van de website of webwinkel. Bij een webwinkel is het primaire doel meer bestellingen genereren en bij bijvoorbeeld een website kan dat het vergaren van adresgegevens van potentiële klanten zijn. Wanneer het doel of doelen duidelijk zijn gaan we naar de volgende stap: ervoor zorgen dat deze doelen zo vaak mogelijk gehaald worden, zoveel mogelijk conversies genereren.

Uiteraard zijn er meerdere manieren om de conversie te verhogen, denk aan groepskortingen, up- en cross selling etc. maar een van de meest effectieve en goedkoopste manieren is het verzorgen van een goede zichtbare ‘call-to-action’ button, banner, hyperlink of iets dergelijks. Een call-to-action (aanzetten tot actie) bij een webwinkel is bijvoorbeeld een ‘Plaats in winkelwagen’ of ‘Koop nu’ button en bij een weblog is dat bijvoorbeeld een ‘Schrijf in op de nieuwsbrief’ button. Iedere website of webwinkel met een doel dient dit doel middels een goede call-to-action uit te dragen.

Een goede call-to-action

– Een goede call-to-action:

– Bevat een werkwoord, een kort en krachtige actiezin: ‘Koop nu!’ of ‘10% korting pakken!’.

– Is precies: ‘Bel ons direct op telefoonnummer ….’.

– Is duidelijk: laat de bezoeker weten waar hij aan toe is: ‘Schrijf u gratis in’ of ‘Eenmalig 10% korting’.

– Is dringend: ‘OP=OP!’ of ‘Koop nu, nog slechts 10 stuks beschikbaar!’.

– Toon het gevolg: laat de bezoeker weten wat het gevolg is van de actie. Laat een voorbeeld zien.

Waar wordt de call-to-action geplaatst?

Dat is afhankelijk van de situatie, wees echter niet te spaarzaam met het plaatsen van de call-to-action. De bezoeker moet de call-to-action op elke webpagina van de website tegenkomen en soms zelfs meerdere keren.

Volgens de Deense Jakob Nielsen, bekend consultant op het gebied van gebruiksvriendelijkheid (usability) van software en websites, dient een webmaster de webpagina in te richten op basis van een F-patroon. Jakob Nielsen heeft onderzoek gedaan naar de oogbewegingen van mensen die een webpagina bekijken/lezen. Uit dit onderzoek blijkt dat wij mensen het patroon van de letter F volgen als wij een webpagina bekijken/lezen.

Wanneer je er dus zeker van wil zijn dat de call-to-action gezien wordt door de bezoeker raad ik aan rekening te houden met het F-patroon. Bijvoorbeeld op deze manier:

Call-to-action volgens F-patroon

Hulp bij call-to-action?

Dan volgt nu mijn call-to-action van deze webpagina:

Heeft u moeite doelen voor uw website/webwinkel te stellen en daar een goede call-to-action bij te verzinnen? Heeft u hulp nodig bij het verhogen van de conversie op uw website/webwinkel?

Contact Tim Beeren Internet Marketing Advies


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren - geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

6 Reacties op "Conversie verhogen middels call-to-action"

Reageer op "Conversie verhogen middels call-to-action"