Google en het NoFollow-attribuut
NoFollow is een waarde die kan worden toegekend aan het rel-attribuut van een a-element in HTML code om een zoekmachine te laten weten dat deze link niet moet worden meegewogen in de index van de zoekmachine. Het is vooral bedoeld om de effectiviteit van linkspam tegen te gaan.
Ontstaan van het NoFollow-attribuut
Het NoFollow-attribuut is begin 2005 ontstaan door een samenwerking van enkele grote zoekmachines en bedrijven (Google, Yahoo, Msn, WordPress, Flickr, Buzznet) om linkspam tegen te gaan.
De populariteitsfactor binnen het Google algoritme is van grote invloed op de zoekresultaten. Hoe meer relevante/kwalitatieve backlinks, hoe meer PageRank, hoe sterker het linkprofiel en hoe beter de populariteitsfactor beïnvloed wordt. Het actief verkrijgen van backlinks wordt ‘linkbuilding’ genoemd.
Voor de invoer van het NoFollow-attribuut werden veel weblogs, social media sites, fora, gastenboeken etc. misbruikt door hier irrelevante reacties op te plaatsen (vaak geautomatiseerd) met links naar de eigen site erin verwerkt om zo meer PageRank te verkrijgen.
Een ander voorbeeld is de vrije meertalige internetencyclopedie Wikipedia die misbruikt werd. Auteurs van Wikipedia plaatsten bewust linkjes in de teksten naar eigen sites of sites van derden die hiervoor betaalden om zo meer PageRank te verkrijgen. Wikipedia is een domein met een enorme autoriteit, een follow backlink van Wikipedia voelt als een geschenk uit de hemel :).
Om deze linkspam tegen te gaan bedachten enkele grote partijen het NoFollow-attribuut dat momenteel op vele weblogs, social media sites, fora, gastenboeken etc. actief gebruikt wordt.
Hoe werkt het NoFollow-attribuut?
Oorspronkelijk werd het NoFollow-attribuut weergegeven in de meta tag op paginaniveau, en werden zoekmachines geïnstrueerd om uitgaande links op de pagina niet te volgen (crawlen). Bijvoorbeeld:
<meta name=”robots” content=”nofollow” />
Voordat het NoFollow-attribuut ook voor afzonderlijke links werd gebruikt, was het erg lastig om te voorkomen dat robots/webcrawlers afzonderlijke links op een pagina zouden volgen (bijvoorbeeld door de link om te leiden naar een URL die werd geblokkeerd in robots.txt). Daarom is de attribuutwaarde NoFollow van het attribuut rel gemaakt. Hierdoor hebben webmasters meer controle: in plaats van zoekmachines en bots door te geven dat geen van de links op een pagina mag worden gevolgd, zijn robots/webcrawlers nu gemakkelijk te instrueren een bepaalde link niet te crawlen. Bijvoorbeeld:
<a href=”http://www.example.org/” rel=”nofollow”>Tekst van de link</a>
Google (en andere zoekmachines) geeft aan dat hyperlinks met de toevoeging NoFollow in het rel attribuut in principe niet worden gevolgd. Dat betekent dat Google geen PageRank of anchor tekst waarde laat doorvloeien via de link. Kortom, geen keiharde extra SEO waarde en dus een stuk minder linkspam.
Het wil niet zeggen dat de pagina helemaal niet meer geïndexeerd kan/zal worden, maar in ieder geval niet via de NoFollow link. Alle andere links die naar de pagina linken (zonder het NoFollow-attribuut) worden immers wel gewoon gevolgd.
NoFollow-attribuut samengevat
Het NoFollow-attribuut in een notendop:
- Zowel per pagina inzetbaar (in meta tag) als per hyperlink (rel attribuut).
- Geeft de robots/webcrawlers aan dat de hyperlink(s) NIET gevolgd moet worden vanwege onbetrouwbare of irrelevante inhoud, betaalde links (denk aan affiliate links), prioriteitsbepaling voor robots/webcrawlers aan te geven en links van derden aan te geven.
- Er wordt GEEN PageRank waarde doorgegeven aan de link.
- Er wordt GEEN anchor tekst waarde doorgegeven aan de link.
Lees ook de uitleg van Google zelf over het NoFollow-attribuut.
Bekijk ook onderstaand filmpje met uitleg van Matt Cutts, hoofd van Google’s Webspam team.
En het antwoord op de vraag: “How does Google treat sites where all external links are no-follow?”
Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.