Google Farmer / Panda Update
Eind februari heeft Google weer een update met betrekking tot de zoekresultaten en het algoritme gelanceerd in de VS. De Farmer/Panda Update, een update met grote gevolgen…
Doel van de Farmer / Panda Update
Het doel van deze Panda of Farmer Update is om zogenaamde content farms en websites met weinig tot geen unieke content, lager te rangschikken in de zoekresultaten dan websites die over veel unieke en kwalitatieve content beschikken. Even voor de duidelijkheid; een content farm is een website die voornamelijk over kwalitatief lage en/of duplicate (gekopieerde) content beschikt met als doel hoog te scoren in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan artikel directories, vergelijkingssites etc. De term ‘Farmer Update’ die Google heeft meegegeven, is afgeleid van de term ‘content farms’. Op het internet is de update beter bekend als Panda Update.
Relevantie, toegevoegde waarde en unieke content
Google is groot geworden door middel van het tonen van relevante zoekresultaten die van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker. Echter, de laatste jaren zijn er veel websites bovenin de zoekresultaten te vinden die weinig toegevoegde waarde in de vorm van unieke content bieden. Door middel van deze Farmer of Panda Update probeert Google de zoekresultaten ‘op te schonen’ en weer op niveau te brengen.
Google Farmer Update wijziging
In de VS had de Farmer Update in eerste instantie een impact op bijna 12% van de totale zoekresultaten! Heel wat grote online spelers op de Amerikaanse markt zagen als gevolg hun aantal bezoekers en hun omzet drastisch dalen. Helaas is gebleken dat de poging van Google om zijn zoekmachine te optimaliseren verre van perfect was. Er werden namelijk ook veel websites met ‘goede bedoelingen’ getroffen door de update. Inmiddels heeft Google de update aangepast.
De Panda Update in Europa is gebaseerd op de aangepaste versie en zal in eerste instantie de Engelstalige websites treffen. Het is echter zeer waarschijnlijk dat ook de andere talen binnenkort onder handen zullen worden genomen.
Google Farmer Update in Nederland
De vraag is natuurlijk wat voor invloed de Panda Update heeft op de Nederlandse websites en webwinkels. Zoeken we bijvoorbeeld op de productomschrijving van het computerspelletje FIFA 2011, zien we dat er duizenden sites zijn die precíés dezelfde omschrijving hanteren. Wanneer een webwinkel verder geen unieke content op de productpagina heeft staan zal dit wellicht negatief kunnen uitpakken wanneer de Panda Update ons land bereikt.
Farmer / Panda Update verwachtingen
Het heeft een lange tijd geduurd maar het is nu duidelijk dat Google foute linkbuilding/content strategieën en spamtechnieken gerichter gaat aanpakken. Oftewel, Black Hat SEO (illegale zoekmachine optimalisatie) zal eindelijk harder worden aangepast en White Hat SEO (vriendelijke zoekmachine optimalisatie) krijgt meer waardering.
Echter heeft Google dit vaker geroepen en zijn er vandaag de dag nog genoeg voorbeelden van Black Hat SEO strategieën die zeer goed scoren in de zoekresultaten.
Het is dus afwachten of Google er daadwerkelijk in slaagt de ‘rommel’ in de zoekresultaten op te sporen en aan te pakken. Laten we hopen van wel. In ieder geval zal de dreiging van Google’s Farmer Update verschillende Black Hat SEO bedrijven wellicht doen besluiten hun activiteiten te beëindigen.
SEO verandert na Panda Update
Hieronder een filmpje van SEOmoz met uitleg over de Google Panda Update en de invloed van de Panda Update op SEO (zeer interessant).
Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.