Google AdWords is het advertentieprogramma van Google waarmee advertenties geplaatst kunnen worden binnen het Google netwerk. Er wordt alleen betaald wanneer er op de advertenties geklikt wordt.
Google zoeknetwerk
Binnen het zoeknetwerk van Google worden Google AdWords advertenties samen met de organische zoekresultaten weergegeven. Google AdWords advertenties worden weergegeven onder ‘Advertenties’ (voorheen ‘Gesponsorde links’) aan de rechter zijkant van de zoekresultaten en boven de organische zoekresultaten.
AdWords advertenties worden getarget op zoekwoorden van de gebruiker. De gebruiker, uw doelgroep, is in feite al op zoek naar een product of dienst wat u kunt leveren. We kunnen dus wel spreken van kwalitatief hoogwaardige leads die Google u op die manier aanlevert.
Het enige wat u hoeft te doen is ervoor zorgen dat u zichtbaar bent tussen de AdWords advertenties en vervolgens dient u de landingspagina of bestemmingspagina zo te optimaliseren dat bezoekers ook daadwerkelijk overgaan tot conversie.
De positionering van een Google AdWords advertentie wordt bepaald door de combinatie van de opgegeven maximale ‘Cost Per Click’ (CPC) en de ‘Quality Score’ (QS). Deze Quality Score is gebaseerd op de ‘Click Through Rate’ (CTR) en de kwaliteit van de bestemmingspagina. Relevantie staat bij Google hoog in het vaandel. AdWords advertenties met een hoge Quality Score en een laag maximum bod kunnen alsnog boven advertenties worden gepositioneerd die een hoger bod uitbrengen maar een lagere Quality Score hebben.
Kortom, adverteerders met een laag budget maken dus een goede kans om hoger gepositioneerd te worden dan de concurrent met een megabudget, puur door relevanter te zijn dan de concurrent. Een naar mijn mening prachtig uitgedachte Google AdWords veiling waarbij alle partijen tevreden zijn.
Google Display Netwerk
Naast het zoeknetwerk kent Google ook het Google Display Netwerk. Het Google Display Netwerk, voorheen bekend als het inhoudsnetwerk van Google, bestaat uit een verzameling websites van partners van Google (displaypartners), YouTube en specifieke Google-eigendommen waarop AdWords-advertenties worden weergegeven.
Voor deze tekst-, beeld-, video- en rich media-advertenties is te betalen op basis van ‘Cost Per Click’ (CPC), ‘Cost Per Mille’ (CPM) of ‘Cost Per Acquisition’ (CPA). De advertenties kunnen worden geplaatst op websites (Google AdSense), in video’s (YouTube), mobiele telefoons etc.
Deze Google Display advertenties kunnen automatisch worden getarget op basis van thema’s in de lijst met zoekwoorden van de campagne, handmatig getarget op specifieke, geselecteerde plaatsingen, of worden getarget op basis van specifieke doelgroepen die u wilt bereiken (Google Remarketing).
Het Google Display Netwerk heeft een bereik van maar liefst 80% van de wereldwijde internet gebruikers.
Google AdWords certificering
Ik ben door Google gecertificeerd als ‘Google AdWords Qualified Individual’: een wereldwijd erkend bewijs van goedkeuring waarmee wordt verklaard dat ik beschik over essentiële Google AdWords kennis.
Heeft u moeite bij het opzetten van een Google AdWords campagne? Is uw Google AdWords campagne niet rendabel genoeg?