Website Usability

Zo nu en dan spreek ik webmasters die trots vertellen dat hun website zoveel unieke bezoekers per dag kent. Dat is een goede uitgangspositie zeg ik dan, maar vervolgens vraag ik wat het conversiepercentage van de website is. Helaas moet de webmaster mij het antwoord dan vaak schuldig blijven. Soms zelfs vragen ze wat ik daarmee bedoel.

Website Usability is een zeer belangrijk onderdeel bij het beheren van een website of webwinkel. Stap een is het aantrekken van bezoekers en stap twee is deze bezoekers een optimale gebruikerservaring bieden. Zo wordt onder andere voorkomen dat bezoekers de website vroegtijdig verlaten (hoge bounce rate/weigeringspercentage) maar belangrijker nog is dat deze bezoekers overgehaald worden een bepaalde conversie te genereren. Dat kan een inschrijving op de nieuwsbrief zijn, een bestelling bij een webwinkel of het klikken op een bepaalde button. Zo’n actie noemen we een call-to-action.

Vaak wordt een website of webwinkel online gezet en vervolgens wordt er niet meer nagedacht over de gebruikerservaring van de bezoeker, de prestaties van de website of webwinkel worden niet of nauwelijks gemeten. Het blijft bij het bijhouden van de bezoekersaantallen, meer niet.

Ook komt het vaak voor dat een webmaster wel het nodige wil aanpassen aan de website maar daar simpelweg geen mogelijkheid toe heeft. De website is veelal verbonden aan een bepaald CMS pakket waardoor de webmaster de inhoud wel kan wijzigen maar de opmaak niet. Dit zijn hoe dan ook gemiste kansen. Zorg ervoor nooit afhankelijk te zijn!

Meten, aanpassen, optimaliseren

Een website of webwinkel is niet af als deze de lucht in is. Wanneer de website online is begint het daadwerkelijke meten, aanpassen en optimaliseren. Wanneer er bijvoorbeeld sporadisch in het rechter navigatiemenu wordt geklikt terwijl daar de belangrijkste inhoud te vinden is, is het wellicht beter het navigatiemenu aan de linkerkant weer te geven. Wanneer er veel producten worden bekeken maar er slechts enkelen in de winkelwagen verdwijnen is het wellicht verstandig de bestelbutton een opvallende kleur te geven. Een rode kleur geeft een conversiepercentage van 1,5% terwijl misschien een groene kleur 4% conversiepercentage geeft.

Als de metingen van het bezoekersgedrag structureel worden bekeken en hier aanpassingen op volgen zal de website of webwinkel continu geoptimaliseerd worden waardoor het conversiepercentage zo optimaal mogelijk wordt. Het meten, aanpassen en optimaliseren van een website of webwinkel houdt nooit op!


Heeft u hulp nodig bij het meten, aanpassen en optimaliseren van uw website of webwinkel? Wilt u de usability van uw website of webwinkel verbeteren?

Contact Tim Beeren Internet Marketing Advies