Onlangs kreeg ik bericht van Peter Abrahamse van Casengo. Hij heeft onderzoek gedaan naar klantbeoordelingen en heeft een infographic gemaakt omtrent negatieve reviews. Klantbeoordelingen zijn afgelopen jaren steeds belangrijker geworden, hier hebben innovatieve review tools op ingespeeld zoals bijvoorbeeld The Feedback Company en KiyOh.
Met zo’n review tool zijn klantbeoordelingen gemakkelijk op te vragen bij bestaande klanten, is objectiviteit nagenoeg gegarandeerd (reviews kunnen niet zomaar verwijderd worden), zijn er widgets op de website/webshop te plaatsen en zijn de beoordelingen aan de Google zoekresultaten en Google AdWords advertenties te koppelen. Op die manier wordt een bedrijf in staat gesteld haar betrouwbaarheid te tonen aan (potentiële) klanten.
Negatieve klantbeoordelingen
Negatieve klantbeoordelingen zijn uiteraard een doorn in het oog, maar zullen in vrijwel elk bedrijf een keer voorkomen. Valse reviews worden op een aantal manieren gefilterd.
De meeste review tools stellen de website-eigenaar in staat om, voor plaatsing van de review, contact op te nemen met de beoordelaar. Als men niet in staat is contact met recensent op te nemen, doordat contactgegevens ontbreken, kan de review verwijderd worden. De kans is dus aanwezig dat een negatieve review van een anonieme recensent niet geplaatst wordt. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld ook concurrenten elkaar niet ongegeneerd in een kwaad daglicht stellen.
Ook wordt er gekeken naar het IP-adres waarvandaan gereviewd wordt, als er te vaak vanuit hetzelfde IP-adres wordt gereviewd, worden deze reviews geblokkeerd.
Mocht er een eerlijke negatieve review geplaatst worden, wordt de website-eigenaar direct in staat gesteld om het op te lossen met de beoordelaar. Wanneer dit openlijk en op een positieve manier gebeurd, kan dit vaak zelfs leiden tot een betrouwbare uitstraling richting (potentiële) klanten.
Hieronder de infographic van Peter omtrent negatieve reviews.
Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.