Trends in de retail
Marktonderzoek- en adviesbureau Q&A Research & Consultancy heeft in opdracht van het HBD (Hoofdbedrijfschap Detailhandel) en CBW-MITEX, de brancheorganisatie voor ondernemers in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche, onderzoek gedaan naar trends in de retailsector.
Hieronder een korte samenvatting. Download hier het volledige Trendboek Retail2020 en download hier het volledige Rapport Retail2020. Ook zijn de rapportages vermeld op de website Retail2020.nl.
De Nederlandse retail verandert in razend tempo. Dat is geen loze kreet, maar de harde realiteit. Tien trends zijn al in volle gang. Met een impact die z’n weerga niet kent. In 2020 is alles anders en wie nu niet verandert, bestaat straks misschien niet meer. Maar hebben we dat wel voldoende door? Re’structure is bittere noodzaak: verander nu het nog kan!
5 belangrijke spelregels
In de komende tien jaar gaat er meer veranderen in de retail dan het de afgelopen twintig jaar heeft gedaan. Waarom? De vijf belangrijkste spelregels zijn onomkeerbaar veranderd. Dus moet elke ondernemer zich aanpassen. Re’structure.
- Bereik
Iedereen is online. Nederlanders hebben nu 1,7 internet verbindingen per hoofd van de bevolking (vast en mobiel). - Bevolking
Ouderen zijn langer jong en jongeren eerder volwassen. Desondanks wordt onze bevolking steeds ouder. Gevolg: meer eenpersoonshuishoudens en meer oude ondernemers en werknemers. - Besteding
De komende vijf jaar wordt een periode van stagflatie. Consumenten zijn behoudend én prijsbewust. Ze eisen meer van de retailer. - Bewinkeling
Nederland is overbewinkeld. Met de verdere groei van het internet en het achterblijven van de bestedingen moeten er winkelmeters gaan verdwijnen. - Bronnen
De natuurlijke hulpbronnen zijn eindig. De wereldwijde bevolkingsgroei en de economische groei in de opkomende markten zullen de druk op grondstoffen blijvend verhogen. Er is ook een ommekeer in denken ten aanzien van het omgaan met grondstoffen en afval.
10 trends
Onder invloed van tien hoofdtrends is de Nederlandse retailstructuur veranderd en vraagt de retailstructuur de komende jaren om een herstructurering. In dit speelveld van trends beïnvloeden behoeften van consumenten en competenties van retailers elkaar over en weer.
- Individualisme
Consument wordt steeds minder gevoelig voor massacommunicatie, de consument wil maatwerk. Daarnaast wil consument invloed hebben op de retail, denk aan crowdsourcing. Consument heeft overduidelijk behoefte aan persoonlijke benadering. - Cross channel commerce
Het internet als verkoopkanaal biedt de retail heel veel nieuwe mogelijkheden. Het kan het enige verkoopkanaal zijn, maar het kan ook de traditionele (offline) verkoop een belangrijke impuls geven. De kracht is het creëren van synergie tussen de verschillende verkoopkanalen. - De digitale superconsument
Online en offline informatiebronnen worden door consumenten door elkaar heen gebruikt om de juiste informatie te zoeken. Het toenemend gebruik van sociale media, forums en reviews sites tonen dit aan. Retailers dienen op de juiste manier om te gaan met deze moderne manier van mond-tot-mond reclame, luister naar de consument. - Einde van de piramide
Ouderen blijven langer jong en jongeren worden eerder volwassen. Consumenten willen aangesproken worden op hun ‘gevoelsleeftijd’ in plaats van hun ‘kalenderleeftijd’. Het kleine groepje ouderen in relatie tot de brede aanwas van jongeren is niet meer. De piramide maakt plaats voor een meer en meer gelijkmatig opgebouwde bevolking waarbij de groei komt van niet-westerse Nederlanders. - Glocalisering
De combinatie van globaal en lokaal. Er zijn toenemende mogelijkheden voor retailers om producten wereldwijd in te kopen en te produceren. Retailers zijn ook steeds meer actief in verschillende landen. - Prioritijd
Slim omgaan met de schaarse tijd die we hebben, prioriteiten stellen. Werken kan tegenwoordig overal, vrije tijd wordt schaars. De ene keer kunnen consumenten snel beslissen, de andere keer zien ze winkelen als leuk tijdverdrijf en wordt hier de tijd voor genomen. Dit biedt ruimte voor funshopping en runshopping. - Transparantie
Internet maakt de markt zeer transparant. Consumenten kunnen (online) meer informatie over retailers vinden dan de retailer zelf vaak beseft. Echter is deze informatie niet altijd juist en objectief, wees als retailer daarom open naar de consument. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen trend. Het is de gewoonste zaak van de wereld. Het moet een vanzelfsprekend onderdeel worden in alle processen. Het is de mentaliteit die de retailer uitstraalt. - Het nieuwe midden
De middenmarkt is aan het verdwijnen. De traditionele onderkant van de markt is onder invloed van price/value retailers het nieuwe midden geworden. Retailers (op de groten na) kunnen niet de hele markt bedienen en moeten kiezen om een price/value retailer of een high-end retailer te zijn. Daarbij speelt ook het recreatief winkelen een rol. Er is behoefte aan vermaak, beleving, (hi)storytelling en onthaasting. - Consuminderen
De gouden tijden van het moeiteloos kopen zijn voorbij. Het is maar de vraag of deze periode ooit terug gaat komen. Wat nu speelt is het besef dat er een grens is aan de onbeperkte (financiële) mogelijkheden. Men gaat dus bewust besteden: elke euro kan slechts één keer uitgegeven worden. De consument wil een eerlijke prijs! - Nieuwe markten
Deze trend wordt enerzijds gevoed door de stagnerende economieën in Europa en staat anderzijds onder invloed van opkomende markten zoals India en China. De retailer doet er gaan aan nieuwe markten aan te boren, wees creatief!
Meer trends in de retail?
Zijn er volgens jullie nog meer trends te zien in de retail? Plaats je reactie hieronder!
Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.